I första inlägget lyfte jag frågan om vilken bok det är du vill skriva? Detta är en av de viktigare frågeställningarna för ditt arbete framåt med boken. Här är några frågor du kan ställa dig:

  • Vad är det för genre?
  • Vem ska läsa din bok?
  • Hur vill du att den ska läsas, ex tryckt, ljudbok, e-bok?

Vilken genre skriver du i? Är det en fiction eller non-fiction. Är det romantik, spänning eller en thriller? Det finns mycket info om genres på nätet och jag är absolut inte expert på detta. Jag vet bara utifrån egna erfarenheter hur viktigt det är att ha klart för sig vilken genre du skriver i, det är viktigt för hela bokens ”utveckling” från ax till limpa. Sedan kommer du även ha nytta av detta när det gäller hur du bygger ditt manus, din handling och även marknadsföringen.

Vem ska läsa din bok? En del menar på att du ska skriva boken du själv vill läsa, ett annat sätt är att verkligen tänka till vem är din  målgrupp, vem kommer vilja läsa just din bok? Är det ungdomar, yngre eller en äldre publik. Är det personer som läser många böcker eller få, bor de i storstad eller på landet. Jag hade rätt klart för mig vilka som jag trodde skulle vilja läsa min bok Innan snön faller, det var kvinnor i min egen ålder och uppåt. Till min stora glädje verkar även många män uppskatta boken i alla fall utifrån de mail och meddelanden jag får från läsare. Det var lättare för mig att skriva när jag verkligen ”såg mina läsare” framför mig.

Hur vill du att den ska läsas? Det finns idag så många fler möjligheter att få sin bok publicerad än att gå den traditionella vägen via ett etablerat förlag. Du kan publicera boken själv både genom företag som ex Solentro eller genom att göra en e-bok, det gör du via ex Elib. Jag har själv publicerat en e-bok om sömn för barn ”Konsten att somna ditt barn – Ballongerna”, den laddar man ner och läser via läsplatta eller telefon. Mina faktaböcker Konsten att sova och Från depp till pepp finns även som ljudböcker och samtidigt som vi släppte Innan snön faller släppte vi även ljudbok. Det kan vara bra att se över att det finns ju många olika alternativ istället för att känna sig missmodig vid tanke på hur svårt det kan vara att få kontrakt med ett förlag. Jag känner till författare som ger ut sina böcker själva (de anlitar en redaktör och korr-läsare och anlitar hjälp med sättning och tryck) och sedan marknadsför de böckerna själva via t ex egna sociala kanaler och deltagande på mässor. Det finns idag oändligt mycket roliga möjligheter att marknadsföra sin bok idag – det återkommer jag till i ett annat inlägg.

 

Lycka till!