Ja det där med hur man ska skriva, vad som är rätt, fel, vilka misstag man inte bör göra och vad experterna säger. Det finns givetvis ett litterärt skolat sätt att skriva på som belönas i recensioner och som blir prisat, men det betyder inte att det just alltid är det sättet som går fram till läsarna du vill nå. Alla har sin egen stil och sätt att skriva. Jag har inte försökt kopiera någon utan vill skriva på det sätt som passar mig bäst, det som är jag. Alla kommer inte tycka om det, men många har verkat uppskatta det, vilket gör mig väldigt glad!

Jag skriver korta kapitel, jag tycker om dialoger, att det blir lite av en nerv och spänning snarare än extrema händelser. Jag tycker om att försöka få läsaren att byta och ändra perspektiv att inte vara så säker på vem som är på ett visst sätt. Jag kan bli mycket bättre på mycket vad gäller att beskriva och fördjupa karaktärer och lägga upp logiska händelseförlopp och intriger. Allt det där lär jag mig mer om hela tiden. Och tar med mig in i nästa bok.

Här är 7 tips för dig som vill utveckla ditt manus

  1. Dramaturgin: det som gör att man som läsare vill veta mer, sugs in, vill försätta läsa. Den är så viktig att bygga upp och sedan hålla under hela texten. Det måste såklart även finnas en röd tråd i hela berättelsen med en dramaturgisk kurva från början till slut, dvs något händer och förändras i berättelsen. Hur blir din berättelse intressant, läsvärd eller spännande? Vad händer i den som man vill veta mer om.
  2. Berättarperspektiv: vem är din berättare, är det en person, flera personer eller en allvetare. Vilket du än väljer så innebär det för och nackdelar. Gör det som känns mest naturligt tänker jag, då blir det lättast för dig. I Innan snön faller får läsaren flera olika karaktärers perspektiv. Det passar mig bäst och så kommer jag fortsätta skriva.
  3. Tempus: har det du skriver om redan hänt eller händer det nu? Det är lite vanligare tror jag att man skriver i dåtid som jag gör ex ”Miro Cilic satte på lampan som signalerade att han var upptagen och stängde dörren.” Skriva i nutid är svårare tycker jag men det kanske bara gäller för mig. Det kan bli lite torftigt men samtidigt ger mer nu- känsla. ”Miro Cilic sätter på lampan som signalerar att han är upptagen och stänger dörren”.
  4. Gestaltning: Detta handlar förenklat om att göra adjektiv till verb, dvs skriv inte att ”hon var glad” utan ”hon drog på mungiporna så de charmiga smulgroparna framträdde”. Gestaltning är något som gör texten så mycket bättre.
  5. Berätta istället för att beskriva: här gäller det inte att bara beskriva något utan att berätta hur det är istället. En beskrivning blir lätt tråkig och medioker och lite distanserad om du bara skriver ”Hon satt på tåget med en kopp kaffe i handen” istället skriv ”Tåget krängde till så kaffet skvätte ur koppen.”
  6. Miljöbeskrivningar: här tänker jag lite som att jag zoomar med en kamera, ibland är det panorama, ibland någon detalj, ibland strukturer eller ljus/mörker, det är såklart alla sinnen som jag helst av allt vill kunna beskriva med. Så man som läsare verkligen känner att man upplever miljön. Här kan man ju inspireras av andra skribenter – hur de för med miljön in i berättelsen, helst ska det ju göras på ett sublimt självklart sätt, då blir det allra bäst tycker jag.
  7. Dina karaktärer: min redaktör poängterade tidigt att jag verkligen skulle lära känna mina karaktärer så väl att det blev verkliga för mig, och det är dom nu, jag vet det mesta om deras bakgrund och hur dom lever idag, och att utveckla dessa är bland det jag tycker är absolut mest spännande i mitt manusarbete.

Om du vill lära dig mer så googla på något av orden under rubrikerna i min punkt-lista. Det finns oändligt mycket att lära sig för att bli skicklig på att skriva och skriva sin första bok.

Sådär, nu tänker jag att jag pausar den här lilla korta inspirations-skrivskolan för den här gången. Återkommer lite längre fram med hur du kan tänka när du vill få din bok publicerad, lanseringen och marknadsföringen kring den.

 

Önskar dig all lycka till!

//Helena